Saturday, April 14, 2007

רופא מומחה מכתב שני

דרכי הדבקה ומניעה
גורמי המחלה טרם הובהרו לחלוטין אך ידוע כי היא שורה לנטייה גנטית מסויימת.
מחקר משנת 2005 טוען כי המחלה מתפתחת במקרים רבים כאשר רקמות לימפה בתחתית המעי הדק (ליד התריסריון) בשם peyer's patches אינן מתפקדות כראוי, ובעקבות כך secretory immune-globulin A המנטרל בד"כ את השפעת הגלוטן, אינו מופרש או מופרש בכמות לא מספקת. המחקר גם מנסה לקשור לבעיות בהפרשת slgA גם מחלות כרוניות אחרות כגון: כרון (crohn) אסטמה ועוד. המסקנה ממחקר זה היא שהגלוטן הינו מזיק בהגדרה, אך רוב בני האדם מוגנים מפניו בשל פעילותו של ה-slgA, מצד שני, רוב הרופאים סבורים כי תאוריה זו אינה מבוססת עדיין והיא תשאר כתיאוריה.
בנוסף ישנן השערות כי פתוגן מסויים, ככל הנראה נגיף, מעודד את פריצת המחלה, ויש גם המוסיפים לחצים נפשיים לרשימת הגורמים האפשריים.
דרכי טיפול
הטיפול היחיד המרפא לרוב את כל התסמינים (אך לא מרפא את המחלה) הוא הימנעות קפדנית מאכילת מזונות המכילים גלוטן. צריך כמויות זעירות של גלוטן ליצירת הנזק הבריאותי. למרות זאת, לעתים קשה להקפיד על המנעות מוחלטת מגלוטן; לעיתים מזונות האמורים להיות נטולי גלוטן מכילים בטעות כמויות קטנות של החלבון. בנוסף, שמירה על דיאטה קפדנית לאורך כל החיים אינה קלה עבור אנשים רבים, במיוחד עבור ילדים ובני נוער. המזונות מהם יש להמנע הם מזונות המכילים חיטה, שעורה ושיפון. מזונות המכילים תירס ואורז אינם מכילים גלוטן ואותם יכולים החולים לצרוך בחופשיות. כיום קיימות השערות כי גם שיבולת השועל עלולה להזיק ולכן הרוב המוחלט של הרופאים ממליץ להמנע כמה שיותר מאכילתו. קיימים גם ניסיונות מחקר בכיוון של ניטרול הגלוטן והפיכתו לפחות מזיק. כיום ישנם גם מדענים העומלים קשה בכדי ליצור גלולה מיוחדת אותה בולעים לפני ארוחה והיא מאפשרת לאכול רגיל. כדור זה יצא לשוק בעוד מספר שנים אם יצליחו לייצרו ואתם החולים תוכלו ליהנות מארוחות רגילות המכילות לחמים וכדומה.

No comments: